maanantaina, maaliskuuta 31, 2008

Maailmanparantajana: Minä! Jääkarhujen puolesta!

Ajatus tähän postaukseen tuli Mintun taannoisesta Benetton arvonasta, jossa kysyttiin, Miten parannat maailmaa? Kaikki teot, toiminta ja ajatukset lasketaan!
Rupesin ajattelemaan asiaa pidemmälle, että miten juuri Minä voin pienillä teoilla tehdä suuria muutoksia ja samalla juuri Minä vaikutan ilmastonmuutokseen.
Aihe on ajankohtainen, koska Etelänapa sulaa kovaa vauhtia ja samalla jäärkujakin kuolee! Sniiiiif.
Eniten minua kuitenkin inspiroi tässä se, että on ennustettu, että noin 100 vuoden päästä hellesäät alkavat toukokuussa ja kestävät lokakuun loppuun...
Eli kesä pitenee kuukaudella kumpaankin suuntaan...

Minä voin...

...käyttää julkisia kulkuneuvoja, kävellä tai pyöräillä
...kierrättää pahvit, lasit, kartongit, biojätteet, sekäjätteet, metallit, paristot, vaatteet, kirjat, lehdet, korut...
...tuunailla vaatteita, jotta en heittäisi niitä turhaan roskiin
...ostaa käytettyä
...Vähentää sähkönkulutusta vaihtamalla lamput energiasäästölampuiksi
...Pitää laturia seinässä vain, kun on pakko.
...Käyttää mahdollisimman vähän autoa
...Auttaa toisia ihan konkreettisesti, esim. louvuttaa verta.
...Ostaa luomuruokaa ja meikkejä, joita ei ole testattu eläimillä. Näitä myy mm. TBS
...antaa rahaa SPR:älle, UNICEF:ille sun muille, pienikin rahanmäärä auttaa!
...käyttää mahdollisimman vähän vettä ruoanlaitossa/suihkussa jne.
...Toitottaa myös muille maailmanparannuksen tarpeellisuutta.

Mutta minä vaikutan:

...Käymällä kirppareilla ja tietty samalla ostamalla sieltä. ;)
...Ottamalla laturin pois seinästä, kun en sitä käytä.
...Käyttämällä suihkussa mahdollisimman vähän vettä, ruokaa kun en kovin usein laita.
...Käyttämällä joukkoliikennettä ja pyöräilemällä. Heti vain kuin viimeisetkin lumikinokset sulavat.
...Tuunailemalla vaatteitani.
...Sammutamalla valot.
...En jätä sähkölaitteita valmiustilaan.
...Vien mm. pullot kauppaan.

Oiskohan tässä ihan riittävästi näin alkuun? Miten Sinä vaikutat?

2 mielipide(ttä):

Anonyymi kirjoitti...

en vaikuta mitenkää.oletkos itse tehny noita mainitsemiasi juttuja?:DD

Rosa kirjoitti...

anonyymi: Olen mä jotenkin yrittänyt toteuttaa! :D