tiistaina, heinäkuuta 15, 2008

Materialististä

Ostin paripäivää sitten Lindexiltä pari heräteostoksiksikin kutsutta ostosta. Kaksi t-paitaa. Molemmat olivat valkoisia, toisessa oli keltaisia ja pinkkejä korkokenkiä ja toisessa musta ja tummanharmaa viivat. Molemmat maksoivat 14.95€ - 70%, eli hintaa jäi yhteensä noin yhdeksän euron verran. Kuvia ehkä myöhemmin tänään, tai huomenna.

Kotiuduttuani keskustasta parin kaverin seurasta sain kuulla äidiltä perus-settiä:
"Taasko sä oot ostanu vaatteita? Minkälaisia? TEEPAITOIJA, TAASKO!?!?!?!?!?!?! Mä en kyllä anna sulle enää koko kesänä yhtään rahaa. Sä oot kyllä varmasti sairas. Toi ei oo enään normaalia."
Joidenkin korvaan tuo saattaa vähän särähtää, mutta itse olen jo tottunut siihen. Saarnan kuultuani repäisen pussi käteeni, suuntaan huoneeseeni, vikkaan paidat kaappiini ja hyökkään koneelle sanomatta mielipidettäni asiasta. Ei se hyödyttäisi mitään. Oikeasti.
Mutta eilen asia ei jäänyt tähän. Päästyäni huoneeseen ja yksin jäädessäni vierähti hetki ja äiti tuli huoneeseen. Ainoa asia, jonka hän halusi tietää oli:
"Ostatko sä vaatteita sen takia, että sä saisit jokapäivä jotain blogiin laitettavaa?" Vastasin: "Voi kuule... EN!" "Onko shoppailu sulle sama kun meille tupakointi? Ootko sä riippuvainen?", äiti jatkoi. "No vähän niiku.", vastasin lähinnä vain siksi, että äiti jättäisi jo rauhaan. Ajatukseni pysähtyi. Äiti lähti huoneesta ja aloin ajattelemaan asiaa.

Voiko olla totta, että MÄ olen riippuvainen muutamista t-paidoista?
Voiko olla totta, että mä meen kauppaan ja löydän ihania t-paitoja ja en vaan voi jättää niitä hyllylle?
Voiko olla totta, että mä meen kauppaan vaan löytääkseni niitä ihania t-paitoja, joita en vaan voi jättää hyllylle?
-NO EI TODELLAKAAN VOI!
-Tai ehkä.

Ajatellessani asiaa, mulla on kaapissa valhtelematta 60 t-paitaa. Arviolta. Käytän niistä noin 40. Arviolta. Jokainen teeppari (ja toki muukin vaate) on ostettu harkiten. Pihinä en oikeasti osta sellaista, jolle en tiedä 100% varmuudella käyttöä. Kuulostaa ehkä oudolta, mutta mä löydän usein sellasta, mille luulen 100% varmuudella löytyvän käyttöä.
Mutta, ehkä mun pitäisi karsia niitä. Kyllä mä aika hyvin karsinkin jo tuossa kirpparille viedessä, mutta varmasti on vielä jotain vaatteita, joita en enää tarvitse/käytä.

Muutto on kolmen viikon päästä ja tää viikko on ainoa, jolloin voi pakata.
Mihin mä joudun noiden kaikkien vaatteiden kanssa. Ihan oikeesti. Kaapin tyhjentämiseen menee varmasti monta jätesäkkiä. Viikon lopulla nimittäin auton nokka suuntaa kohti Lappia ja matkalla ollaan viikko. En tiedä vielä blogin tulevaisuutta tuon viikon aikana.
Oli suunnitteilla, että saisin sen kannettavan nyt tällä viikolla, mutta siitäkään en enää ole aivan varma. Jos ei muuta niin väkerrän mahd. paljon postauksia ajastuksella. Kyllä tänne tekstiä saadaan jollain keinolla! Mutta en lupaa, että yhtäpaljon kuin tällä hetkellä.

Eli, nyt voin kyllä sanoa, että tämä tyttö on materialististen ihmisten kärkipäässä. Eikä mua kyllä edes "hävetä". Jos mä en niitä vaatteita sieltä kaupoista osta, ostaa joku muu. Mä vaan satun eka. Välillä kyllä ihan oikeasti pysähtyy miettimään, mitä helvettiä mä teen näillä kaikilla vaatteilla? Uin niissä? Ei ehkä löytyis tarpeeksi isoa allasta...

Onko teillä koskaan tullut sitä tunnetta, että vaatekaappi pullottaa vaateista, mutta silti tarviitte just-sen-ihanan-paidan? Mulla tulee. Usein.

2 mielipide(ttä):

Poff kirjoitti...

Kyllä, vaatekaappini on täynnä vaatteita, mutta ikinä ei löydy mitään mitä laittaa päälle eli pitää ostaa uusia paitoja yms. Oon kyllä saanu myytyä jonkin verran vaatteita kirpputorilla.
Sen jälkeen kun aloin pitämään omaa blogia tuntuu siltä, että ostosten määrä olis lisääntyny. :D Ehkä se on totta, mutta toisaalta mulla on nyt tän kesän ajan sattunut olemaan sen verran rahaa et oon voinu shoppailla enemmän kuin aiemmin. En siis ole mitenkään sairas tai riipuvainen shoppailusta, voisin ihan hyvin elää vuoden päivät käyttäen noita vaatteita joita kaapista löytyy tällä hetkellä. :)

Rosa kirjoitti...

pof: Mustakin tuntuu, että blogin myötä ostosten määrä on lisääntynyt, tai sitten se johtuu siitä, kun ne lähes aina kuvaa ja näkee sen todellisen vaatteiden määrän. Itsekkin varmaan pystyisin elää noilla vaatteilla vaikka kuinka kauan, kunhan en vaan mene minnekkään kauppoihin. Silloin retkahdan. :D