sunnuntaina, elokuuta 03, 2008

Aidon kauneuden puolesta. Jo vuodesta -94

Tuossa eilen kri. :n kanssa keskustelimme mesessä ja tyttö linkkasi minulle tämän Puman mainoksen kuvan. Aluksi (nopealla vilkaisulla) en edes kiinnittänyt mainoksen ideaan huomiota ja kommentoin kauheita sukkia ja toppia. Kri. ystävällisesti kertoi mainoksen idean ja katsoin kuvaa uudelleen ja huomasin saman.
Juteltiin pitkä tovi mainosten seksistisyydestä ja olimme yhtämieltä siitä, että miksi mainoksista täytyy tehdä niin seksistisiä, varsinkin, jos tuotteet ovat tarkoitettu naisille. Kri heittikin ilmaan hyvän ksymyksen : "Tuleeko siinä sitten sellainen "voi mä haluan näyttää tuolta" -fiilis? Vastasin siihen vähän vitsillä, että "Varmaan niillä viiskymppisillä pullukoilla, joille niitä +45 tuotteita myydään." Ei mitenkään yleistän tai lokeroiden viiskymppisiä, mutta siis, tajusitte pointtini. Ihmiset luulevat, että mainos, jossa naiset on tehty seksikkäiksi langanlaihoiksi ja pornahtaviksi "naisiksi" vastaavat sitä kuvaa, millainen itsestään tulee tuotetta käytettyään ja näin saadaan nyhdettyä naisten rahat. Eihän se niin mene. Ja jokainen täysjärkinen tietää sen.

Miesten tuoksumainokset on aivan oma luokkansa. Niissähän tuo naisten alentaminen tulee parhaiten esille. Naisesta tehdään pornokaupan myyjä, jolla on niin avoinen kaula-aukko, että olisi sama, kun paitaa ei olisi ollenkaan ja pistetään mainokseen hänet heruttamaan kaula-aukkoaan oikein olan takaa ja imemään dildoa. Huh huh. Miksei naisille suunnatut mainokset voi olla sitten toisin päin? Että miehet pistettäisiin ylitiukkiin boxereihin mainostamaan uutta tuoksua? Niinpä, koska naisten maine on aina ollut alentava ja halpa. Hoi, missä tasa-arvo?

Puheeksi tuli myös Doven kampanja, jossa tv-mainoksessa olleet mallit ovat juuri kohderyhmään osuvan ikäisiä aitoja naisia, joiden ihoja ei ole öljytty. Mainoksessa näkyy naisten rypyt sun muut iän mukana tulleet merkit, joilta kukaan ei voi välttyä. Olimme yhtämieltä siitä, että Dove on menossa hyvällä vauhdilla oikeaan suuntaan ja monien pitäisi seurata perässä. Aidon kauneuden puolesta on Doven myyntimotto, joka varmasti hankkii ostajia kyseiselle brändille.

Kri. julkaisee samasta aiheesta olevan postauksen huomenna kolmelta! Kurkatkaa ihmeessä!

Saako naisia halventavat mainokset sinua ostamaan mainoksen mainostaman tuotteen?

5 mielipide(ttä):

MouMou kirjoitti...

Ei voi olla totta!:O Tuo Puman mainoshan on aivan kamala!:/

Rosa kirjoitti...

Moumou : Niinpä. Niin naisa alentava, kun vain voi...

Timantti kirjoitti...

Yleensä en osta tuotteita pelkän mainoksen perusteella, mutta tuo Puman mainos saisi kyllä minut jättämään tuotteen kauppaan.

patilda kirjoitti...

Joo saman oon mäkin huomannut. Just jossain Axen mainoksissakin mainostetaan tyyliin "osta Axea niin vähäpukeiset naiset alkavat kiemurrella jaloissasi.." ööh.

Ja Puman mainos hirveä:---(

Rosa kirjoitti...

timantti : Minuakaan mainokset eivät useimmiten huokuta ostamaan, päin vastoin ja tuo kuva on yksi esimerkki siitä.

patilda : Axe on myös hyvä esimerkki näistä mainoksista. Ja eikös Axe ole enemmän suunnaattu teineille, jos olen oikein ymmärtänyt? Olen samaa mieltä Puman mainokseseta!