lauantaina, marraskuuta 15, 2008

AM I NORMAL?

"Oonks mä normaali? Mitä noi ajattelee? Miltä mä näytän? Onks mun tukka hyvin? Onks mun paidassa likaa?"

Ylläolevat kysymykset ovat varmasti tullut jokaisen nais-ihmisen mieleen joskus. (ja miksei myös miespuolisten) On kyseessä sitten ollut kynttiläillalinen tai sukujuhlat ei yksikään nainen voi olla ajattelematta muiden mielipiteitä ja ajatuksia. "Täytyy onnistua. Täytyy näyttää hyvältä, ettei kukaan pitäisi outona." On surullisen kuuluisa mantra ennen bileiden alkua.
Tänä päivänä pidetään ihan normaalina ajatella ulkonäköään "todisteena" luonteesta ja normaaliudesta.
Mutta miksi?

-Ihminen hakee tunnetusti hyväksyntää muilta. Hyväksyntää hyvältä- ja normaalilta olemiseen, näyttämiseen ja elämiseen. Toki jotkut hakevat hyväksyntää "oudolta" ja "friikiltä" näyttämiseen, mutta harvemmin olen kuullut kenenkään kysyvän, että "Näytänkö mä tarpeeks friikiltä" tai "Ajatteleekohan mua kukaan tarpeeks oudoks?". Toisaalta, nuo kysymykset ovat ehkä vapaamuotoisempia, eikä niin paineita luovia.

Pukeutuminen viestittää usein ihmisten mielipiteitä ja ajatuksia.
Printtipaidat ovat oiva keksintö tälle pukeutumismuodolle. Itse mm. harrastan printtipaitoja ja kangaskasseja, joissa on sanomaa. Yhdessä kangaskassisani lukeekin : "Ajattele väärin, jos haluat, mutta ajattele joka tilanteessa itse" Ja olen kyllä saanut kuulla kuittailua siitä(kin).

On taito osata olla pelkästään sitä, mitä on. Harvat osaavat tämän taidon. Jos oikeasti olet "friikki" tai "outo", mikset hyväksyisi sitäja käyttäisi sitä apukeinona pukeutumiseen ja muuhunkin itsesi ulostuomiseen? Miksi edes yrittäisit olla normaali?
Minä EN ole normaali. Enkä näytä siltä. Myönnän ja hyväksyn sen.


Tunnen "normaaleja" ihmisiä ja tunnen "friikkejä" ihmisiä. Olen "friikkien" seurassa paljon vapautuneempi ja enemmän oma itseni. (tälle varmasti löytyy allekirjoittajia esim. teatterista!)

Ihmiset, jotka eivät yritä mitään, (eli eivät halua näyttää muille, että elämä on tasapainoista ja normaalia, jos se ei ole) ovat aidosti outoja ja omia itsiään. Omana itsenään oleminen vaatii riippumattomuutta muista ihmisistä. Ihmisen täytyy osata olla omien mielipiteidensä takana ja osata kantaa vastuu siitä mitä tekee tai/ja sanoo. Minä puhun suoraan ja tunteettomasti kaikesta, mutta hienovaraisesti ja tiedän rajani. Seison sanojeni takana ja osaan perustella mieliteeni faktoilla. Sanon itseäni friikiksi.

Myönnän, itsekin joskus "sorrun" tähän normaalilta näyttämis- ajatteluun. Edessä voi olla ihan mikä tahansa tapaaminen ja saatan peilin edessä sanoa, että "mitäköhän se ja se ajattelee tästä..." Yleensä, kun tajuan kysymykseni, lyön itseäni poskelle ja karjaisen. Katson uudestaan peiliin ja sanon "MÄ EN OLE NORMAALI JA SE ON +%$¤&!*} HYVÄ ASIA!"

13 mielipide(ttä):

MouMou kirjoitti...

Hei muista vaihtaa blogin nimi myös Blogilistalle!:) Hyvä postaus muuten, tuli tarpeeseen...

Rosa kirjoitti...

moumou : Kiitti, kun muistutit. En ole tajunnut edes koko asiaa. Kiitos! :)

newsoul kirjoitti...

Mun mielestä "normaalius" ei ole ihan niin kapea käsite kuin sinun mielestäsi. Mikä on oikeasti "normaaliuden" mitta? Se, että pukeutuu niin kuin haluaa tai purskahtaa nauruun keskellä ruokalaa ilman mitään syytä, ei mun mielestäni tarkoita että on epänormaali. :D Olisi ihan kamalaa ajatella että olen jotenkin epänormaali, jos vaan olen vähän erilainen kuin muut. Olen vaan oma, normaali itseni. ;)

Haha hirveä vuodatus, mutta hyvä postaus! :)

Rosa kirjoitti...

newsoul : Normaali, outo, sekä friikki ovat oikeastaan abstrakteja käsitteitä, joille jokainen tietää jonkinlaisen määritteen. Epänormaalia ei välttämättä ole nauruun purskahtaminen ruokalassa. Sinä määrittelet normaalin ja epänormaalin eritavalla, kuin minä. Ja sinun määritelmäsi on oikea sinulle. :)

Kiitos! :)

newsoul kirjoitti...

Jep, puhuinkin vaan omasta mielipiteestäni ;)

Rosa kirjoitti...

newsoul : Blogit ovatkin oiva väline tuoda mielipiteensä julki ja se on vain hyvä asia! :)

tipitii kirjoitti...

Onneks ne ulkonäköpaineet ja varsinkin "normaalilta" näyttämisen paineet tuntuu vähenevät iän myötä. Myöhemmin sitä osataan arvostaa persoonallisimpia ihmisiäkin tosi paljon.

Pakko kopioida toi "Ajattele väärin, jos haluat, mutta ajattele joka tilanteessa itse" johonkin, aivan loistava teksti :)

tipitii kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Rosa kirjoitti...

tipitii : Odotan innolla sitä, että tuntemani ihmiset vanhenevat ja alkavat arvostaa meitä outoja ja friikkejä. :D

Tekstin olen itse bongannut jostain lehdestä joltain vanhalta ja viisaalta naiselta. Osuva minustakin. ;)

ninni kirjoitti...

Sulle on haaste mun blogissa. Käyppä kurkkaa. ;D

ninni kirjoitti...

Bongasin sut Anttilasta! Mietin pitkää, miten oot niin tutun näkönen ja sit tajusin. :D

Iina kirjoitti...

huuhh, sä näytit paljon vanhemmalta teatterilla ! :o meinasin tulla juttelemaan sulle, mutta tuli melkein pissit housuun. Tyhymä minä. :--D sunnuntait on ihania, kun on aina niin hehkeenä. <; meniks sulla hyvin se koe-esiintymine? :)

Rosa kirjoitti...

ninni : Kiitos haasteesta. Mäkin tunnistin sut. Hetki piti vaan miettiä, että mistä oot niin tutun näkönen. :D

iina : Se koekuvaus tilanne oli jotenkin tosi outo... Odotin ihan erilaista. :D Mut kai se ihan jees meni. Ihmettelen kyllä, jos mut otettais, hakijoita on kuitenkin yli 200... Entäs, miten sulla meni? :)

Ymmärrän sunnuntai-pukeutumisen täysin! Ite vaan tulin suoraan yhestä toisesta tapahtumasta, muuten olisin varmaan kans ollu jotain ylihehkeetä.;)

Paljon vanhemmalta? Oh God... :D Kiitti, otin ton kohteliaisuutena(?) :D